Toiminta

Partio-ohjelmaa suoritetaan viidessä eri ikäkaudessa: sudenpennuissa, seikkailijoissa, tarpojissa, samoajissa ja vaeltajissa. Lisäksi yli 22-vuotiailla partiolaisilla on tärkeä rooli lippukunnan toiminnan johtamisessa ja ikäkausien tukemisessa.

Kaikki ikäkaudet ovat yhtä arvokkaita ja lippukunnan tuleekin tarjota partiolaisille koko partiopolku. Koska lippukunnat ovat yksilöllisiä, voi ikäkausijakoa soveltaa lippukuntakohtaisesti. Ikäkausiajattelussa on kuitenkin olennaisia periaatteita, joita lippukunnan tulee noudattaa.

Ikäkausien perusteena ovat ihmisen luontaisten kehitysvaiheiden tarpeet ja ominaispiirteet. Nämä näkyvät mm. ryhmäkoossa, johtamismuodoissa ja symboliikassa. Jokaisella on oikeus oman ikänsä kehitysvaiheensa mukaiseen kasvattavaan partiotoimintaan.

Partio on kasvatustoimintaa, jonka tavoitteena on tukea lasten ja nuorten kasvua heidän yksilölliset ominaispiirteensä huomioonottaen. Päämääränä on persoonallisuudeltaan ja elämäntavoiltaan tasapainoinen, vastuuntuntoinen, aktiivinen sekä itsenäisesti ajatteleva paikallisen, kansallisen ja kansainvälisen yhteisön jäsen. Päämäärä on suunnilleen sama kaikkialla maailmassa, ja se tulee pysymään muuttumattomana.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.
"Ali vii voo Ali vei voo Ali vii voo vei voo vum, Vili met Vili sän Vili kä Vili vi Vili jät Vili metsänkävijät HEI!"